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9th FIAF Programming Winter School

9e Winter School de programmation


Day 1: Monday 11 March 2024, Fondation Jérôme Seydoux-Pathé

Jour 1 : lundi 11 mars 2024, Fondation Jérôme Seydoux-Pathé

09:00

Welcome of the Participants

Accueil des participant·e·s

09:45

Opening of the 9th Winter School and Introduction to the Course

Ouverture de la 9e Winter School et présentation du cours

10:00

The Programming Work of New or Recent Cinémathèques

Le travail de programmation de nouvelles ou récentes cinémathèques

Senem Erdine

Senem Erdine is a film critic, curator and film programmer with a background in history from Boğaziçi University. Her career in film journalism began in 1994, at Sinema, Turkey's prominent film magazine, where she served in various roles, including writer, editor, and eventually as editor-in-chief for 7 years until 2013. Her work extended beyond Sinema to other publications and film festival juries. In 2016 she shifted to film programming with TÜRSAK, the Turkish Foundation of Cinema and Audiovisual Culture. She served as the Festival Director for the Randevu Istanbul Film Festival organized by TÜRSAK from 2017 to 2020. She’s been actively involved as a program advisor and served on the advisory boards of film festivals, notably a three-year stint on the advisory board of the Antalya International Film Festival. In 2018, she joined Sinematek/Sinema Evi, contributing to the establishment of a new cinematheque in Istanbul. From 2020 to 2023 she worked as the film program coordinator of Sinematek/Sinema Evi, a member of FIAF since November 2023. Currently she continues her work with Sinematek/Sinema Evi as an advisor, and remains an active member of FIPRESCI (International Federation of Film Critics).

Senem Erdine est critique de cinéma, commissaire d'exposition et programmatrice de films. Elle est titulaire d'un diplôme d'histoire de l'université Boğaziçi. Sa carrière dans le journalisme cinématographique a débuté en 1994, à Sinema, le plus important magazine cinématographique de Turquie, où elle a occupé divers postes, dont ceux de rédactrice, d'éditrice et, enfin, de rédactrice en chef pendant sept ans, jusqu'en 2013. Son travail s'est étendu au-delà de Sinema à d'autres publications et à des jurys de festivals de cinéma. En 2016, elle est passée à la programmation cinématographique avec TÜRSAK, la Fondation turque du cinéma et de la culture audiovisuelle. Elle a été directrice du festival du film Randevu Istanbul, organisé par TÜRSAK, de 2017 à 2020. Elle s'est activement impliquée en tant que conseillère de programme et a siégé aux conseils consultatifs de festivals de cinéma, notamment un passage de trois ans au conseil consultatif du Festival international du film d'Antalya. En 2018, elle a rejoint Sinematek/Sinema Evi, contribuant à la création d'une nouvelle cinémathèque à Istanbul. De 2020 à 2023, elle travaille comme coordinatrice du programme cinématographique de Sinematek/Sinema Evi, membre de la FIAF depuis novembre 2023. Actuellement, elle poursuit son travail avec Sinematek/Sinema Evi en tant que conseillère et reste un membre actif de la FIPRESCI (Fédération internationale des critiques de cinéma).

Lilia Ben Achour

Born in Tunis in 1991, Lilia Ben Achour is a graduate of the Institut supérieur des beaux arts of Tunis, specializing in image and animated film. Her passion for cinema took root at the Tunisian Federation of Amateur Filmmakers, where she was in charge of training and programming for Fifak, its biggest festival. In 2018, when the Cinémathèque Tunisienne was inaugurated, she directed the visual works, managed the non-film collection and supervised the production of exhibitions. Since December 2021, she has held the position of Artistic Director. During her mandate, she has ensured the continuity of programming, with priority given to national cinema and a focus on promoting archive collections. She is also committed to acquiring and gathering new collections.

Née à Tunis en 1991, Lilia Ben Achour est diplômée de l'Institut supérieur des Beaux-Arts de Tunis, spécialisée dans l'image et le cinéma d'animation. Sa passion pour le cinéma a pris racine à la fédération tunisienne des cinéastes amateurs, où elle a été chargée de la Formation et de la programmation du Fifak, son plus grand festival. En 2018, lors de l'inauguration de la Cinémathèque Tunisienne, elle a dirigé les travaux visuels, géré la collection non-film, et supervisé la réalisation d'expositions. Depuis décembre 2021, elle occupe le poste de directrice artistique. Durant son mandat, elle a assuré la continuité de la programmation avec une priorité accordée au cinéma national, mettant l'accent sur la valorisation des fonds d'archives. Son engagement s'étend également à l'acquisition et à la collecte de nouveaux fonds.

Nicolas Rey

Nicolas Rey is a filmmaker and one of the founders of L'Abominable, a shared photochemical laboratory that has been active in the filmlabs.org network since 1996. Today, L'Abominable is about to create the Navire Argo (navireargo.org), which will combine this laboratory with a public screening room dedicated to film projection, on the site of the former Eclair laboratories. He was also one of the initiators of the filmprojection21.org website, defending the continuing use of the film medium in projection.

Nicolas Rey est cinéaste, il fait partie des fondateurs de L’Abominable, un laboratoire photochimique partagé actif depuis 1996 dans le réseau filmlabs.org. Aujourd’hui, L’Abominable est sur le point de créer le Navire Argo (navireargo.org), qui combinera ce laboratoire avec une salle de projection publique dédiée à la projection en argentique, sur le site des anciens laboratoires Eclair. Il a également été un des initiateurs du site filmprojection21.org défendant la pérennité de l’utilisation du support film en projection.

11:15

Coffee Break

Pause café

11:45

The role of Filmmakers' Foundations in Programming Film Heritage

Le rôle des Fondations de cinéastes dans la programmation du patrimoine cinématographique

Céline Brouwez

Céline Brouwez has been coordinator of the Chantal Akerman Foundation since 2020. Created by the family of the Belgian filmmaker, the foundation's mission, in collaboration with the Cinémathèque royale de Belgique (CINEMATEK), is to collect, preserve, restore and promote her work (her films in all formats and the archives of her production company Paradise Films), while providing day-to-day support for her national and international reputation. After 7 years' experience at the Reina Sofia Museum in Madrid (5 of which were in the audiovisual department), Céline Brouwez joined the institution in her native city in 2015 as a programmer, where she proposed alternative narratives within the programming.

Céline Brouwez est depuis 2020 coordinatrice de la Fondation Chantal Akerman. Créée par la famille de la cinéaste belge, la fondation, en collaboration avec la Cinémathèque royale de Belgique (CINEMATEK), a pour missions de rassembler, préserver, restaurer et valoriser son œuvre (ses films sous tous les formats et les archives de sa maison de production Paradise Films), tout en soutenant au quotidien son rayonnement national et international. Après une expérience de 7 ans au Musée Reina Sofia à Madrid (dont 5 au département audiovisuel), Céline Brouwez a rejoint l’institution dans sa ville natale en 2015 en tant que programmatrice où elle a proposé d’autres narrations au sein de la programmation.

Claire Brunel

After a BSc degree in International Business at the University of Warwick in the UK, Claire Brunel worked for the arthouse label Coproduction Office (THE SQUARE, TRIANGLE OF SADNESS) in Berlin, where she subsequently occupied various positions before heading the marketing & press department for two years. In 2012, she started working for Wim Wenders’ production company Road Movies, while simultaneously following the D2A Program of the University of Paris I: Panthéon-Sorbonne. She completed her Master's degree in Law, Economy and Media Management in 2014 and joined the Wim Wenders Foundation the same year, two years after its creation. She first focused on the marketing & press activities of the Foundation before moving to licensing and legal affairs and finally taking over the management together with Hella Wenders in 2020. Claire overlooks the finances of the Foundation, as well as the legal and distribution aspects of its nearly 60 films and Wenders’ growing photographic oeuvre joining the Foundation.

Après un BSc en commerce international à l'Université de Warwick au Royaume-Uni, Claire Brunel a travaillé pour le label d'art et d'essai Coproduction Office (THE SQUARE, TRIANGLE OF SADNESS) à Berlin, où elle a ensuite occupé différents postes avant de diriger le département marketing et presse pendant deux ans. En 2012, elle commence à travailler pour la société de production de Wenders, Road Movies, tout en suivant le programme D2A de l'Université de Paris I : Panthéon-Sorbonne. Elle a obtenu son master en droit, économie et gestion des médias en 2014 et a rejoint la Fondation Wim Wenders la même année, deux ans après sa création. Elle s'est d'abord concentrée sur les activités de marketing et de presse de la Fondation, avant de s'occuper des licences et des affaires juridiques, puis de prendre la direction de la Fondation avec Hella Wenders en 2020. Claire supervise les finances de la Fondation, ainsi que les aspects juridiques et de distribution de ses près de 60 films et de l'œuvre photographique croissante de Wenders qui a rejoint la Fondation.

Mathilde Rouxel

Mathilde Rouxel holds a doctorate in film history, specializing in the cinema of Arab countries. She is currently artistic director of the Noisy-le-Sec Franco-Arab Film Festival and co-artistic director of the Aflam festival in Marseille, as well as an associate researcher at IREMAM and an independent curator. In 2019, she founded the Jocelyne Saab Association to preserve and promote the work of the Franco-Lebanese filmmaker throughout the world.

Mathilde Rouxel est titulaire d'un doctorat en histoire du cinéma, spécialisé dans le cinéma des pays arabes. Elle est actuellement directrice artistique du Festival du Film Franco-Arabe de Noisy-le-Sec et co-directrice artistique du festival Aflam à Marseille, ainsi que chercheuse associée à l'IREMAM et commissaire indépendante. Elle a confondé en 2019 l’Association Jocelyne Saab pour la préservation et la valorisation de l’oeuvre de la cinéaste franco-libanaise à travers le monde.

13:15

Lunch at the Fondation Jérôme Seydoux-Pathé

Déjeuner à la Fondation Jérôme Seydoux-Pathé

14:30

Programming and Screening Nitrate Films Today

Programmer et projeter des films nitrate aujourd'hui

Kieron Webb

Kieron Webb is Head of Conservation at the BFI National Archive, leading the conservation teams in the photographic and digital laboratories. He has worked on the restoration of the first films of Charlie Chaplin, Alfred Hitchcock and David Lean, as well as Powell and Pressburger’s I Know Where I’m Going! (1945). He is a member of FIAF’s Technical Commission. Kieron led the technical aspects of the BFI’s recently completed 5-year programme to produce 100 new 35mm prints, and was part of the programming team for 2023’s Film on Film Festival, which included several nitrate screenings.

Kieron Webb est responsable de la conservation aux BFI National Archive. Il dirige les équipes de conservation dans les laboratoires photographiques et numériques. Il a travaillé à la restauration des premiers films de Charlie Chaplin, Alfred Hitchcock et David Lean, ainsi que de I know where I'm going ! de Powell et Pressburger. (1945). Il est membre de la commission technique de la FIAF. Kieron a dirigé les aspects techniques du programme quinquennal récemment achevé du BFI visant à produire 100 nouvelles copies 35 mm, et a fait partie de l'équipe de programmation du festival Film on Film 2023, qui comprenait plusieurs projections de films en nitrate.

Patrick Tiernan (via videoconferencing)

Patrick Tiernan is a native New Yorker and a Film Studies graduate of SUNY College at Brockport. He has worked as a film projectionist for over twelve years, including every iteration of The Nitrate Picture Show. As the Associate Collection Manager in the George Eastman Museum’s Moving Image Department, he is responsible for managing the museum’s film vaults, supervising archival loans, maintaining inspection equipment and teaching film handling and projection in the Selznick School.

Patrick Tiernan est originaire de New York et diplômé en études cinématographiques du SUNY College à Brockport. Il a travaillé comme projectionniste de films pendant plus de douze ans, notamment à chaque édition du Nitrate Picture Show. En tant que gestionnaire de collection associé au département des images en mouvement du George Eastman Museum, il est responsable de la gestion des entrepôts de films du musée, de la supervision des prêts d'archives, de l'entretien des équipements d'inspection et de l'enseignement de la manipulation et de la projection de films à la Selznick School.

Aleksandar Erdeljanović

Born in 1963 in Zemun, Aleksandar Erdeljanović graduated from the Faculty of Political Science, and has been employed at the Jugoslovenska Kinoteka (Yougoslav Film Archive) since 1995. He has held the position of Head of the Film Archive of the Jugoslovenska Kinoteka from 2001. He is the author of the book Nitrate Film Catalogue in (2005) and co-author of the books Karadjordje or the Life and Deeds of the Immortal Karadjordje (2004), The First Slovenian Film Star Ita Rina (2007), and Lifka and Lifke (2011). He is the author of more than 300 articles about movie history that have been published in daily newspapers, film journals, and professional publications.

Né en 1963 à Zemun, Aleksandar Erdeljanović est diplômé de la faculté de sciences politiques et travaille à la Jugoslovenska Kinoteka (archives cinématographiques yougoslaves) depuis 1995. Il occupe le poste de directeur des archives cinématographiques de la Jugoslovenska Kinoteka depuis 2001. Il est l'auteur du livre Nitrate Film Catalogue in (2005) et co-auteur des livres Karadjordje or the Life and Deeds of the Immortal Karadjordje (2004), The First Slovenian Film Star Ita Rina (2007), et Lifka and Lifke (2011). Il est l'auteur de plus de 300 articles sur l'histoire du cinéma qui ont été publiés dans des quotidiens, des revues cinématographiques et des publications professionnelles.

Julia Dorigny

Julia Dorigny has been repairing and checking projection prints at the Cinémathèque française since 2023. After completing a Master's degree in "Valorisation du patrimoine cinématographique" at the University of Paris 8, on the subject "Projections en 35 mm depuis la transition numérique", she began mechanical film repair at the Hiventy laboratory in 2019, working in particular on the project to safeguard ECPAD's nitrate collections.

Julia Dorigny est réparatrice et vérificatrice des copies de projection à la Cinémathèque française depuis 2023. Après un master « Valorisation du patrimoine cinématographique » à l’Université Paris 8, sur le sujet des « Projections en 35 mm depuis la transition numérique », elle a commencé la remise en état mécanique des pellicules au laboratoire Hiventy en 2019, en travaillant notamment sur le projet de sauvegarde des collections nitrates de l’ECPAD.

15:45

Portrait of a programmer

Portrait de programmateur.rice

Antti Alanen

Antti Alanen is since 2023 an independent film historian, critic, and teacher. He has written books on Marilyn Monroe, the horror film (with his brother Asko Alanen), and the music video (with visual design by Ilppo Pohjola), plus encyclopedias of major films and film directors. He has edited five volumes on film and psychoanalysis. He has contributed to numerous books, including an Encyclopedia of Early Cinema and the Finnish national filmography, and monographs on Orson Welles, Steven Soderbergh, Valentin Vaala, Teuvo Tulio, Hannu Leminen, Salla Tykkä, Jörn Donner, F. M. Dostoevsky, and Lev Tolstoy. He has also contributed to books about copyright and Amazon. He has translated books by Georg Simmel, Walter Benjamin, and Robin Wood, as well as Lindsay Anderson’s About John Ford, and edited the Finnish translation of Andrei Tarkovsky’s Sculpting in Time. Peter von Bagh entrusted Alanen to edit his posthumous papers in a series of online publications. Alanen worked from 1980 to 2023 at the Finnish Film Archive (now the National Audiovisual Institute), first as a regional programmer in Tampere, and since 1985 as film programmer, succeeding Peter von Bagh. From 2001-2023 he was also active in PACC (Programming and Access to Collections Commission), serving as its head in from 2006 to 2011. Alanen was the director of the Finnish Board of Film Classification in 1996-1998, when film censorship was abolished in Finland. Since 2019 Alanen has been a member of the board of the Finnish Film Foundation.

Antti Alanen est depuis 2023 un historien du cinéma, un critique et un enseignant indépendant. Il a écrit des livres sur Marilyn Monroe, le film d'horreur (avec son frère Asko Alanen) et le clip vidéo (avec la conception visuelle d'Ilppo Pohjola), ainsi que des encyclopédies sur les principaux films et réalisateurs. Il a édité cinq volumes sur le cinéma et la psychanalyse. Il a contribué à des ouvrages tels que l'Encyclopedia of Early Cinema et la filmographie nationale finlandaise, ainsi qu'à des monographies sur Orson Welles, Steven Soderbergh, Valentin Vaala, Teuvo Tulio, Hannu Leminen, Salla Tykkä, Jörn Donner, F. M. Dostoïevski et Lev Tolstoï. Il a également contribué à des ouvrages sur les droits d'auteur et sur Amazon. Il a traduit des livres de Georg Simmel, Walter Benjamin et Robin Wood, ainsi que l'ouvrage de Lindsay Anderson intitulé About John Ford, et a édité la traduction finlandaise de Sculpting in Time d'Andrei Tarkovsky. Peter von Bagh a confié à Alanen l'édition de ses documents posthumes dans une série de publications en ligne. Alanen a travaillé de 1980 à 2023 à la Finnish Film Archive (aujourd'hui l'Audiovisual Nationa Institute), d'abord en tant que programmateur régional à Tampere, puis, à partir de 1985, en tant que programmateur de films, succédant à Peter von Bagh. De 2001 à 2023, il a également été actif au sein de la PACC (Programming and Access to Collections Commission), qu'il a dirigée de 2006 à 2011. Alanen a été directeur du Finnish Board of Film Classification en 1996-1998, lorsque la censure cinématographique a été abolie en Finlande. Depuis 2019, Alanen est membre du conseil d'administration de la Fondation finlandaise du film.

16:30

Coffee Break

Pause café

17:30

Programming Game (Groups 1 & 2)

Jeu de programmation (groupes 1 & 2)

18:00

Screening

Projection


Examen d'entrée INSAS

(Chantal Akerman, 1967, 10 mins, shot on 8 mm)

Courtesy of Capricci

Le Bateau de l'exil

(Jocelyn Saab, 1982, 16 mins, shot on 16 mm)

Courtesy of the Association des amis de Jocelyne Saab

Reverse Angle

(Wim Wenders, 1982, 17 mins, shot on 16 mm)

Courtesy of Les Films du Losange

19:00

End of Day One

Fin de la première journée